Jopen, Nederlands grootste onafhankelijke craft brouwerij, komt met een eigen horecaconcept. Samen met TBMarkus, een van de partijen achter onder andere Mooie Boules, wil het biermerk plekken creëren waar craft bier en craft culture een podium krijgen. In 2026 willen zij samen tien grote locaties geopend hebben in de top 10 grote steden van Nederland. De horecagelegenheden moeten toegankelijk worden voor een breed publiek en een sterke lokale voetafdruk krijgen. De partijen zijn al in gesprek met een aantal locaties maar staan open voor nieuwe suggesties. Jopen wil dit jaar nog de eerste realiseren.
Experimenteren en nieuwe smaken
|
|
|
Ieder jaar brouwt Jopen tientallen nieuwe bieren, die soms in exclusieve oplages worden gemaakt. De biermaker startte ooit in de ‘Jopenkerk’ in Haarlem. Hoewel dit altijd het kloppende hart zal blijven, wil het bedrijf nu een volgende stap zetten. Als aanvoerder van de Nederlandse craft brouwers, heeft Jopen zich ten doel gesteld ‘craft culture’ aan te jagen en mensen te inspireren om zich open te stellen voor nieuwe ervaringen. De tien nieuwe locaties geven letterlijk een nieuwe dimensie aan deze missie.
|
|
|
|
Het nieuwe horecaconcept weerspiegelt Jopen’s nieuwsgierige DNA en voorliefde voor uitgesproken smaak: naast talloze bieren (ook van lokale en internationale spelers), is er volop ruimte voor vertier, eten, dansen, kunst en optredens. De gelegenheden worden ruim opgezet en krijgen vernieuwende elementen, waar beleving en het ontdekken van nieuwe smaken centraal staan. Alle locaties krijgen hetzelfde basisconcept, maar hebben daarnaast ook een eigen, lokaal gezicht. Zo zal er eten uit de buurt op het menu staan en worden lokale artiesten geboekt.
Na een eerste verkennende periode gaan Jopen en TBMarkus samen deze ambitie realiseren. Lydian Zoetman, commercieel directeur van Jopen: “Voor Jopen is geen idee, smaak, ingrediënt of brouwmethode te gek. We hebben een biertje voor iedereen, of je nou op zoek bent naar een verrassend pils of juist de meest gefreakte smaak. Onze nieuwe locaties zullen daarom volledig gericht worden op de persoonlijke ervaring die hoort bij craft bier. We willen plekken creëren waar mensen een kant van zichzelf ontdekken die ze nog niet kenden.”
Boudewijn Siliakus, TBMarkus: “Horeca draait om mensen gelukkig maken. Dit nieuwe concept heeft alles in zich om precies dat te doen, met goed eten, nieuwe ervaringen en natuurlijk het lekkerste bier. We kijken er enorm naar uit om deze plekken de komende jaren in heel Nederland op te zetten.”
|
|
|
De craft brouwer wil dit jaar de eerste gelegenheid openen en is al in gesprek met de eerste locaties. Daarnaast zoekt het nog een aantal andere geschikte plekken. Deze moeten in ieder geval voldoen aan een aantal basiseisen: gelegen in een van de top 10 grote Nederlandse steden, een oppervlakte minimaal 500 vierkante meter, een hoog plafond, terrasvergunning en ligging op een A-locatie of in een opkomende wijk met een ‘rafelrand’. Jopen roept pandeigenaren en andere partijen die zulke locaties kennen op om zich bij de bierbrouwer te melden.
|
|
|
Foto: Van links naar rechts: Boudewijn Siliakus, Tjebbel Maris (TBMarkus);
Lydian Zoetman, Barry de Haan en Michel Ordeman (Jopen Craft Beer).
Fotograaf: Helene Wiesenhaan