Bij Wijnbar Kurk in Utrecht zijn de inkoopkosten stabiel gebleven

Auteur: Juan Kort
Bij Wijnbar Kurk in Utrecht zijn de inkoopkosten stabiel gebleven Fotograaf: Silke Onink

Ondernemen in Utrecht. Bart Broshuis bouwde in Utrecht een biercafé om naar een wijnbar. Waar vele biercafés de rekening van de brouwerij momenteel met angst en beven openen, klinken er bij Wijnbar Kurk vooral ontspannende en genietende geluiden. “Wijn is niet veel duurder geworden.”

De eerste zonnestralen van dit jaar schijnen door de straten van Utrecht. In het centrum van de stad, bij het Janskerkhof, klinkt er zwoele muziek op het terras van Wijnbar Kurk. Het grote kantelraam is open. Vanaf het terras geniet men daardoor van de ambiance van binnen, binnenzittende bargasten voelen de zomerse sferen van buiten. Na binnenkomst is direct duidelijk dat de setting perfect aansluit bij die van een wijnbar. Dat was voorheen anders. “Dit was hiervoor een biercafé; Café Brun. In februari 2022 konden we eindelijk opengaan als wijnbar”, vertelt Bart op een manier alsof dat een grote opluchting was. “Dat komt doordat de opening vertraging had opgelopen door corona. Tijdens de pandemie zat ik thuis. Ik heb 25 horecazaken in het verleden gehad; restaurants, cafés, bars en bistro’s. De bekendste daarvan was Café Bartje, wat openging in 1986. Ook Café de Kneus had succes, beide waren studentencafés. Dat was klaar. Tijdens covid zocht ik oude kennissen op. Toen ik hier naar binnenkeek, zag ik dat er niet veel gaande was. Matthijs Blom - een bekende van mij - en een compagnon waren de eigenaren van Café Brun. In Matthijs’ portfolio zit momenteel tevens restaurant 't Gras van de Buren en Bar Restaurant Walden, beide in Utrecht. Door managementproblemen en corona kwam Café Brun nooit van de grond. Na met hem in contact te komen, vroeg hij mij om het opnieuw op poten te zetten. Gezien mijn horecaervaring en bekendheid in deze stad, vond Matthijs in mij de perfecte kandidaat om de zaak te runnen.”

“Wijn gaat gepaard met emoties”

De keuze voor een wijnbar was snel gemaakt. “Ik ben wijn. Met mijn vrouw Jacqueline Fagel (van de restaurantfamilie, red.), had ik een wijnbar in Zeist. Ik wil niet meer studenten tien bier verkopen, zo’n groep stuur ik weg. Ik wil ook niet meer tot laat aan het werk zijn. Om 23.00 uur gaat het licht hier aan, en om 1.00 uur ben ik thuis. Zelfs dat is laat als je 65 bent. Ik houd van eten en van wijn, daar ligt mijn expertise. Mijn vrouw is vinoloog. Alles komt nu samen. Van al mijn goede en slechte keuzes in het verleden heb ik geleerd, daar kan ik nu op draaien. Ik zit hier lekker in mijn vel, ik hoef niet overal lang over na te denken. Ik begin en eindig de dag met een lach. Dat vind ik het belangrijkste van mijn werk. Gezien ik kurkutrecht.nl al had vastgelegd, was de naamkeuze niet moeilijk. Matthijs en ik vonden de naam ‘Kurk’ fantastisch. Het is duidelijk en makkelijk te onthouden.”

Het idee en de naam was er. Dat was niet alles. Door de intieme setting voelt het inmiddels aan als een wijnbar. Wat is er allemaal aangepast? “Binnen hebben we schemerlampjes opgehangen en de muziek aangepast. Wijn gaat gepaard met emoties. Bier met darten of biljarten. Bij wijn gaan mensen praten. Daar hoort fado muziek bij, of iets soortgelijks. Aan de buitenkant moet iedereen zien dat hier Wijnbar Kurk zit. Aan het interieur binnen is niet veel veranderd. Kunstenaars hebben toentertijd Café Brun ingericht. De schuingemonteerde kasten, tafels en Mariabeschildering op de muur waren er al. Maria is het boegbeeld van de zaak, wel met een flesje bier in haar hand. Het zou kunstschennis zijn als ik daar een fles wijn op schilder. Nadat de deuren opengingen, moest mond-tot-mondreclame voor klandizie zorgen.”

Europese wijnen

En dat heeft goed gewerkt. Het interview wordt gehouden op een woensdagmiddag, op dat moment is het rustig. “Dinsdag en woensdag is het stil, van donderdag tot en met zaterdag is het altijd goed druk vanaf het einde van de middag.” Intiem blijft Wijnbar Kurk altijd. Er is binnen plek voor veertig personen, buiten op het terras voor vijftien. Daardoor krijgen de gasten persoonlijk wijnadvies van Bart. “Wij zijn gespecialiseerd in Europese wijnen. Met nadruk op producten uit Italië, Frankrijk, Duitsland, Spanje en Portugal. Soms koop ik een paar dozen uit Roemenië, Slovenië, Georgië, Bulgarije of Hongarije. De voorkeur bij onze vrouwelijke gasten ligt bij Pinot grigio en Verdejo. Zoete wijn wordt niet veel verkocht, maar blijft wel heel lang goed. Ik koop drie soorten Verdejo in. Eén daarvan is houtgerijpt en is daardoor steviger in smaak. Door die te verkopen doe ik aan upselling. Maar als mensen binnenkomen, vraag ik allereerst ‘Waar heb je zin in vandaag? Welke wijn vind je lekker? Wat zijn je emoties? Waar heb je goede herinneringen aan?’. Ik zorg voor een warm welkom door gasten te placeren, het gevoel te geven gezien te worden en ze persoonlijk de juiste wijn aan te bevelen. Dat rustieke is aan het uitsterven. Alle zaken zien er tegenwoordig ook hetzelfde uit. Vele komen van grote horecaondernemers die concepten fabriceren.”

“Dat gaat niet samen in je mond”

Keuzes hoeven bij Wijnbar Kurk niet langs veel kanalen, maar zijn er snel gemaakt. Waar komt die voorkeur voor Europese wijnen vandaan? “Dat heeft te maken met de smaakvoorkeur van de wijninkoper. Dat ben ik. Het is een persoonlijke voorkeur, mijn kennis ligt daar bovendien. Ik koop ook een Amerikaanse wijn – een Bernardus – in voor een vrouw, een vaste gast. Dat is duur maar zij komt ervoor terug. In Portugal zijn wijnproducenten momenteel veel aan het produceren. Daar komen goede wijnen voor betaalbare prijzen vandaan. Een trend is wat de markt aanbiedt en hoe het wordt geaccepteerd. Spanjaarden produceren veel Verdejo en Alvarinho, daar komen ook lekkere wijnen uit die betaalbaar zijn. Daarnaast zijn veel Italiaanse wijnen gangbaar in deze wijnbar, maar je weet niet zo goed wat erin zit. Frankrijk blijft hét wijnland pur sang, maar investeerders aldaar stoppen enkel hun geld in Bordeaux en Bourgogne. Daar komen wijnen vandaan die lang houdbaar zijn. Prosecco is ingehaald door cava, omdat het droger is. Rosé is altijd in trek geweest.”

Daaropvolgend vertelt de wijnkenner over zijn eigen voorkeuren. “Chardonnay vind ik niet te drinken. Argentinië vind ik geen interessant wijnland. Het is een vleesland, waar rode wijn goed bij past. De beste Malbecs houden ze zelf, dat vind ik leuk.” En de prijzen bij Kurk? “Een fles rood voor 27 euro is voor de meeste gasten betaalbaar. Onlangs opende een wijnbar in het centrum van deze stad. Daar verkopen ze een glas voor 12 euro. Dat betaalt men hier niet.” Anders dan de exorbitant stijgende bierprijzen, is dat met wijn volgens Bart niet gebeurd. “Wijn is niet veel duurder geworden. Brouwerijen hebben bier voor de horeca duurder gemaakt. Bij ons zijn de inkoopkosten stabiel gebleven. De wijnen komen van Vinites in Haarlem en Utregs Wijnhuis, Halfes Wijnen en Grapedistrict in Utrecht. Doordat andere zaken als personeelskosten en energie wel in prijs zijn gestegen, hebben we wel prijsverhogingen door moeten voeren.” Toch is wijn niet het belangrijkste volgens Bart. “Uiteindelijk gaat het om de gesprekken, dan wordt het een café.” Tot slot geeft de uitbater één belangrijke tip voor wijnbars: “Olijven bij wijn serveren is echt not done. Dat gaat niet samen in je mond.”

Privé:

Leeftijd: 65
Woonplaats: Zeist
Opgegroeid in: Zeist
Kinderen en partner: vier dochters met Jacqueline Fagel
Opleiding: mavo
Hobby’s: golfen

Facts & figures:

Prijs huiswijn wit en rood: 3,95 euro
Prijs bier: 3,75 euro
Prijs koffie: wordt niet geserveerd
Prijs frisdrank: wordt niet geserveerd
Hardloper en prijs drinken: Verdejo en Pinot grigio (beide 5,75 euro)
Hardloper eten, prijs en brutowinstmarge: borrelplank, slakken en kaasplanken. Prijzen fluctueren. Brutowinstmarge van 50 procent
Omzetverhouding drinken/eten: 60 procent drinken/40 procent eten
Aantal zitplaatsen binnen: 40
Aantal zitplaatsen buiten: 15
Oppervlakte zaak: 48 m²
Oppervlakte terras: 15 m²

Blijf je graag op de hoogte?

Eén keer per week het actuele en relevante cafénieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws