dB's crowdfunding campagne overstijgt verwachtingen

Auteur: redactie
Ondernemen 30 april 2024
dB's crowdfunding campagne overstijgt verwachtingen

Het geliefde oefenruimtecomplex en muziekpodium dB’s heeft binnen twee dagen haar streefbedrag van 250.000 euro opgehaald via een crowdfunding op CrowdAboutNow. Een opmerkelijke prestatie. In korte tijd investeerden 334 mensen mee in de plannen. Deze enorme steun benadrukt niet alleen de diepgaande verbondenheid tussen het podium en haar achterban, maar ook de urgentie om de toekomst van dit culturele bolwerk veilig te stellen.

dB’s is al jarenlang een broeinest voor muzikaal talent en artistieke expressie. Het begon allemaal in 1994 met acht studio’s aan de Jekerstraat, al snel sloot ook opnamestudio Studio Moskou zich aan. In 2004 verhuisde dB’s naar het monumentale CAB-gebouw in de Cartesiusdriehoek in Utrecht. Hier kwam ruimte om uit te breiden naar zeventien oefenstudio’s. Ook werd er een concertzaal geopend en breidde de horeca zich uit met Roots Rock Kitchen. Het werd een ontmoetingsplaats en een belangrijk podium voor lokale bands en onderbelichte genres zoals metal, punk en rockabilly.

Voortbestaan onzeker

Het voortbestaan van dB’s werd onzeker toen zij moesten verhuizen vanwege stedelijke ontwikkeling in de Cartesiusdriehoek, waar nieuwe woningen worden gebouwd. Inmiddels is er een nieuwe locatie gevonden waar het muziekcomplex zich gaat vestigen: op de Vlampijpstraat in het Werkspoorkwartier in Utrecht. Hier is plek voor verbeterde oefenstudios, een concertzaal met de capaciteit van tweehonderd bezoekers en een café. Daarnaast breidt dB’s zich uit met meer ruimtes. Oprichter Paul de Brabander: “Er is nooit genoeg ruimte in de stad voor muzikanten om te experimenteren. Nu wij op onze nieuwe locatie de ruimte hebben bouwen we bovenop de studio’s een extra verdieping met lokalen voor lessen, workshops, repetities en andere initiatieven.”

Succesvolle crowdfunding

Om de verhuizing naar de nieuwe locatie te financieren startte dB’s een crowdfunding. Binnen twee dagen werd het maximale doelbedrag van 250.000 euro behaald: “Dit is echt een enorme prestatie. Dat er in zo’n korte tijd zoveel is geïnvesteerd, laat zien hoe sterk de achterban van het podium is en hoe belangrijk het voortbestaan voor hen is. Ik ben erg trots dat wij hier als CrowdAboutNow bij hebben kunnen helpen”, aldus Mark Laagewaard, oprichter CrowdAboutNow.

In de reacties van investeerders op CrowdAboutNow is ook de betrokkenheid te lezen: “Yeah, Utrecht is zoveel mooier en leuker met dB's. Op naar de Vlampijpstraat”, “Dat het culturele muziekhart van Utrecht door mag blijven kloppen!”, schrijven investeerders.

Blijf je graag op de hoogte?

Eén keer per week het actuele en relevante cafénieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws